Årets tendenser fra Oslo Design fair

I går startet Oslo Design Fair igjen og årets tema var Moment.

Det de ønsker å oppnå og drøfte rundt årets tema er å se hvordan de store sosiale og digitale omveltningene påvirker design og interiør.

 – Vi står ved et skille og den teknologiske utviklingen går raskt, og med en ny sosial generasjon som stiller høye krav, og er enada mer bevisste.Så hvordan skal design- og interiørbransjen forutse, imøtekomme og skape forbrukernes behov?

Dette var innledningen på årets pressetreff i går – og dette er mye av det alle foredragsholderne skal drøfte og noe årets kurator Kirsten Visdal snakket litt om også. Hun tok også opp dette med kvalitet og kvalitet som varer.

Vi er i en tid nå hvor dette er viktig og kvalitet er noe vi ser etter, som håndverk og design, metoder og teknikker og det å vise produksjon, prosesser og tanken bak et sluttprodukt. Noe som traff meg veldig da jeg er inne i en liten designprosess selv, og der akkurat dette er noe jeg vil komme til å spille på.

Så det er et interessant tema på årets mess og mange gode foredrag og flotte utstillere.

Jeg har tolket min egen variant av hva jeg så som årets tendesner i år, og laget noen små collager med bilder jeg tok, satt dem sammen med fargepaletter som passer til. Håper du blir inspirert og at du vil ta deg en tur på lørdag, nå som messen også er åpne for publikum den dagen:)

Tekstiler og mønster var det masse nytt å se på – her er noen nye stoler fra Menu som de frontet i utstillingen sin. Gult var å se som en trendfarge!

Fargepaletten her er hentet fra dagnyfargestudio.no

À la Collection hadde masse deilig rosafarger, gullpalmer og jungelmotiv…veldig fresht og som en vitamininnsprøyting vi trenger nå på høsten!

Frama fokuserer på naturlige elementer, og hadde en nydelig utstilling som valig.

Det svenske nye merket Tekla lager deilige mye tepper i allpakka ull og sengetøy i nydelige pasteller:)

Det var masse deilige farger å se som f.eks brunt og turkist, og former i forkejllige materialer. Lucie Kaas hadde stylet med en deilig illafarge, og kunne by på masse kule lamper i litt futuristisk stil.

Norske Ygg & Lyng hadde masse herlige farger i peach, orange, rosa og brunt…fikk en veldig 70-talls feeling og det digger jeg:)

Fargepaletten her er hentet fra dagnyfargestudio.no

Eilersen hadde masse herlige farger samt materialer satt sammen på deres fine stand, fikk masse inspirasjon av dette. Så også her at det er 70-tallet som inspirerer.

Det svenske merket Watt & Veke hadde disse nydelige lampene, som jeg gjerne skulle hatt alle 3 av sammen..nydelige farger og organsike former som bare fløt i luften, disse lampen vil ejg bruke på prosjekt.

Norwegian Presence hadde også tatt med deler av sin utstilling fra Milano, og jeg falt selvfølgelig for dette i rosa som er fra Vestre. men eller en nydelig utstilling som fikk masse oppmerksomhet på messen i Milano, veldig gøy å se!!

Tendens utstillingen kuratert av dyktige stylist Kirsten Visdal var kjempe lekker, her så vi hvordan Japan møter Norge, fokus på materialer og taktilitet. Duse farger og mindre bearbeidede materialer, litt røffere men samtidig innbydende og koselig. Stolen på bildet som heter Lille Petra står på ønskelisten min om dagen..hun ser ut som en liten fluffy teddybjørn du bare vil krype oppi:)

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg