Tips til hvordan du kan skape en god fargepalett

I går holdt jeg et lite innlegg om hvordan man kan skape en fargepalett i hjemmet,ved å bruke på noen enkle hjelpemidler.

Her kan du lese om hva jeg synes er viktig å tenke på:

– Det som er greit å tenke på i en fargepalett er å velge en hovedfarge, aksentfarge og kontrastfarge. Bruk gjerne flere av hver, og spesielt på kontrastfarge og aksentfarge.

Her har jeg tenkt at jeg vil ha en luftig følelse med hvitt som hovedfarge, siden det er så mye kunst og andre farge jeg også ønsker inn. Så her er alt malt i samme hvitfarge, vegger, tak, karmer og lister.

Gulvet er lyst treverk og lager på en måte en ramme rundt det hvite rommet, sammen de beige gardinene. Dette spiller veldig på lag, og alt er dempet.

For å få inn det myke og mer shiny, så har jeg valgt et lysegrått viskose teppe, det er med på å gi litt mer spill i rommet, og forandrer seg etter hvordan lyset kommer inn.

Sofaen er i en mørkere gråtone og i ull, og gir rommet mer dybde. Gardinene er i et tynt og florlett stoff, som gir mer lunhet og tekstur uten at det tar for mye oppmerksomhet.

Så har jeg tatt utgangspunkt i det ene bildet, og brukt både rosa, blått, turkis og gult, dette i form av puter, stol og puff.

Putene er i en miks av velour, lin og bomull for å skape mer liv det er viktig å tenke på når det gjelder puter, eller kan det fort oppleves veldig flatt.

Tar også igjen fargene på vaser og nips på sofabordet.

Jeg har også tenkt på hvordan møbleringen skal være, og at det er i forskjellige nivåer.

Siden kakkelovnen er så høy og er et smykke i seg selv, så har jeg valgt at sofaen, en liten puff i skinn og den andre lave puffe foran, slik at det ikke stjeler noe plass foran peisen. Så leselampe ut ifra veggen, som passer med plasseringen av kunsten. På andre side ønsker jeg å få litt mer høyde men i forskjellige nivåer, så derfor en gulvlampe som er litt høyere enn lenestolen igjen.

Her er et eksempel på en enkel og dus fargepalett, hvor jeg har tatt utgangspunkt i et maleri. Jeg ønsker å bruke de duse tonene i rosa og grønt på vegger, for så å ta inn de sterkere fargene i bildet og bruke på puter og møbler.

Bildet har organiske former, så jeg ønsker et interiør som går i stil med dette.

Derfor har jeg valgt å gå i en grønnnyanse som er rolig og gir en fornemmelse av naturen, samtidig som jeg vil ha inn den litt feminine fargen som spiller godt med den grønne.

Den sennepsgule puten er en stor kontrast til de sarte pastellene, men er som tatt ut fra maleriet, og gir en naturlig farge og kulør..stolen som er en i en type rustfarge er perfekt sammen med puten og til de varme og naturlige tonene fra tregulvet.

Så her har vi jordtoner på møbler, interiør og gulv. At det er i velour gjør det mer spennende og gir det hele en elegant touch.

Så har vi de mer sarte pastellfargene på veggene.

Her kan man velge å male taket og lister i hvitt, men man kan også bruke en av fargene i taket og på listverket.

Som vi skal se på i neste eksempel.

 

Taket blir sett på som den 5 veggen i rommet, og det er mange som glemmer å ta med den når de tenker på farger. Man er mest opptatt av veggene.

Men det vi ser mer og mer av nå er jo at man maler tak og vegger i samme farge.

Dette gjelder også listverket og vinduskarmer.

Her kan man velge samme farge, eller gå ton i ton, eller velge en skikkelig kontrastfarge.

Hvis man velger ton i ton eller samme farge, så kan det være gøy å ha matte vegger og listverket, dører i en høyglans.

Taket bør holdes matt slik som veggene.

Men maler man det i samme farge vil det ikke virke så skarpt, men heller gi det en mer myk og naturlig overgang, samtidig som det kan være med på å skape en illusjon av at det er større takhøyde.

I denne fargepaletten har jeg tatt utgangspunkt i en Terrazzo flis, som har mye spill i seg. Jeg har plukket ut to hovedfarger i flisen og lagt til en kontrastfarge i blå/grønt.

Siden det blir en dus og naturlig fargepalett så ønsket jeg å bryte opp gulvet i en mørk farge, samt ha mønster i fiskeben..noen vil si det krasjer med hverandre, men jeg vil si det blir tøft og vil gi et utrolig spennende uttrykk i rommet.

På møblene vil jeg fortsette å bruke det naturlige, og ha såpevasket eik med rotting, et klassisk Dansk design.

For å bruke en kontrast igjen har jeg tatt inn messing, for å gjøre det litt mer elegant og få inn noe blankt og skinnende, det gjelder hele tiden og mikse det duse og matte med det mer blanke og mørke.

Det mørket gulvet spiller også veldig på lag med messingen.

Igjen så er planter og grønne vekster veldig viktig, enten i form av store grønne planter eller en vase med fargerike blomster.

Håper dette var til inspirasjon og nyttig for deg som ønsker å male hjemme:)

God fredag!

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg