Tips og inspirasjon!

Jeg får stadig spørsmål om farger og hvilke farger man burde male hjemmet sitt med, og de fargene som går igjen som favoritter hos meg og kunder er blått og grønt.

Blå er en farge de fleste liker og som kommer i mange fine nyanser, den kan virke sval og beroligende, men kan fort oppfattes som kald hvis du bruker feil fargekode og på feil sted, det er en del ting å tenke på som f.eks ligger rommet vestvendt eller østvendt, sjekk NCS koden og få en forklaring på fargekoden når du er i malingsforretningen, og tenk på møblene du skal ha til samt hvite lister og dører da dette også kan ha en innvirkning på fargen.

Grønn er også en herlig farge enten den er dus og går over i turkis, eller så er det super lekkert med en mørk grønn og det er absolutt en farge som er tøff å ha hjemme, enten i ganegn, stuen eller på kjøkkenet -men husk da at det blir mørkere så belysning er desto viktigere.

Så mitt best tips til deg som ønsker å male hjemme: velg ut f.eks 3 farger du liker best, så kjøp små prøvebokser og mal noen striper hjemme, på den måten kan du se fargen i dagslys og i kveldslys og på den måten får du et inntrykk om den passer til rommet du skal ha den i.

Her er noen eksempler på collager jeg har laget til kunder, samt litt fargeinspirasjon, fargene er hentet fra Jotun, Fargerike og Farrow & Ball.

Her er min spisestue som er malt i grønnfargen: S3005 – G20Y.

Grønt går veldig fint mot blått og grått, som man ser eksempel på her.

Her ser du også friske glade farger som fungerer veldig fint sammen, dette er inspirasjon fra Fargerike sine fargekart!!

Akksentfarger som er fine å bruke til blått og grønt er rødt, rosa, burgunder og gult.

Her er fra prosjektet på Skillebekk, fargekoder samt bilder.

Soverommet fikk en kontrastvegg i en deilig dus blåfarge.

Her er fargekombinasjoner som passer fint sammen, de er hentet fra Farrow & Ball.

Her ser du hvor lekkert en dus grønnfarge er, dette er jadeite fra Fargerike.

Nydelig med mørk grønn – den kan fint gå over i petroleum og blått.

 

7 kommentarer
    1. Tusen takk for innlegget! Her var det mange gode tips. Gleder meg til å sette i gang med fargeprøver i hjemmet vårt.

    2. Hva er navnet på fargen du har i stuen på første bildet (S3005 – G20Y) ?
      Er det samme fargen du har på veggen i bilde nr 2 med den flettede stolen og grønne lampen?

    3. Nå husker jeg ikke om jeg kommenterte i går, eller ikke – men jeg er veldig interessert i fargekoden på det nederste bildet til høyre, den mørkegrønne. Har du den? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg